Ledenmiddag 2015

Op zaterdag 20 juni werd de jaarlijkse ledenmiddag gehouden. Dit is inmiddels een goede traditie geworden. Eigenlijk ontstaan door de mkz-crisis in 2001. Voor de mkz-crisis was het de gewoonte dat de leden hun lammeren lieten keuren op een centrale plek. Uit het hele land reisden de leden met hun dieren naar Woudenberg om ze daar te laten keuren voor opname in het stamboek. Na de mkz-crisis was dit door de strengere regelgeving niet meer te realiseren. Besloten werd om voortaan bij een lid thuis de lammeren te keuren en te bespreken. De eerste ledenmiddag werd gehouden bij de fam. van Bakel in de Mortel. Daarna werden diverse plaatsen aangedaan zoals Putten, (3x) Hulshorst, Uithuizen , Warfstermolen, Ruurlo, Eext, Veulen en Oelegem (B)

Dit jaar was de organisatie in handen van de familie te Roller in Zieuwent. Complimenten voor de organisatie. Alles goed voor elkaar en ook de inwendige mens kwam niets te kort. Tonnie heeft in relatief korte tijd een prachtige kudde opgebouwd. Met ruim 30 lammeren viel er genoeg te keuren en te bespreken.

Lammeren met een mooie aftekening

Het keurmeestersgilde was sterk vertegenwoordigd met Jaap Aardema, Aart Vierhouten, Agnus van der Stelt en Hans Schadenberg. De vooraf aangekondigde scheerdemonstratie viel in het water door technische problemen zodat we direct konden beginnen met het keuren van de lammeren.

Allereerst werd een aantal lammeren gekeurd door Agnus en uitvoerig besproken. Dat de Kerry Hill geen eenvoudig schaap is om te fokken is bekend. Een perfecte Kerry Hill bestaat niet, wordt weleens gezegd. Alleen over de aftekening valt al veel te zeggen. De oren moeten minimaal voor 25% zwart zijn. Maar hoe zwarter hoe mooier. Een dier met geheel zwarte oren heeft vaak elders ook zwarte vlekken zoals in de nek en in de staart. De bril moet bij voorkeur scherp afgetekend zijn met 2/3 onder de ogen en 1/3 daarboven. Ook het zwart van de neus moet mooi afgetekend zijn.

Over de oren valt nog te zeggen dat deze voldoende rechtop gedragen moeten worden, in één lijn met de kop mee. Best een belangrijk punt om op te letten bij de keuze van een ram. De orenstand is een belangrijk kenmerk van de Kerry Hill.

Zwarte knielapjes zijn wenselijk, ook de achterpoten moeten voldoende zwart zijn hoewel hier geen duidelijke richtlijn wordt aangegeven in de rasbeschrijving.

Agnus geeft uitleg over de aftekeningen op de kop

Controle van de staart, een kronkel is niet wenselijk

Naast de aftekening komt ook bouw en type aan de orde. Een Kerry Hill moet voldoende lengte in de nek hebben, Een rechte rug en goed beenwerk. Weke koten zijn niet gewenst. Ook belangrijk om op te letten bij de keuze van een ram. Over rammen gesproken; rammen worden gecontroleerd op het bezit van 2 ballen. Eén van Tonnie`s ramlammeren werd in eerste instantie afgekeurd wegens het ontbreken van een bal. Bij nadere inspectie bleek dat de jongeman deze had opgetrokken .Hoe houd je een keurmeester voor de gek?

Naast de vakkundige uitleg van Agnus konden de aanwezige leden ook zelf enkele dieren beoordelen.
Vervolgens werden enkele lammeren door Jaap en Aart gekeurd.

Uiteindelijk zijn alle 34 lammeren gekeurd en kunnen we stellen dat Tonnie een mooie koppel lammeren heeft waarover hij zelf ook wel tevreden was. Tot slot werden er nog twee 1 ½ jarige rammen gekeurd. Beiden werden goedgekeurd. In een andere schuur konden we nog even de oudere ooien bewonderen net als één van de rammen die Tonnie afgelopen dekseizoen had ingezet.

Er werd nog even gezellig nagepraat en vervolgens ging iedereen tevreden huiswaarts.
Familie te Roller, nogmaals bedankt voor deze gezellige, leerzame en goed georganiseerde middag!

..de klus is geklaard, allemaal tevreden gezichten!

Een groep jonge ooien, plaatjes om te zien.

Tekst en foto's: Dick Vierhout